رجعت یک راهرو برای رسیدن به واقعه ظهور کبرای امام زمان (عج) است. اهمیتی که مطلب رجعت پیدا می کند از آنجا ناشی می شود که یک مسلمان مومن و شیعه می بایست زندگی و بودن خود را در عرصه زمین بر این چند مدار استوار کند.

اهمیت رجعت و چرایی به حاشیه رفتن آن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، یکصد و سومین نشست ماهانه فرهنگ مهدوی، در مؤسّسه فرهنگی موعود موضوع با موضوع «رجعت» برگزار شد. موضوعی که کمتر کسی در حوزه‌های اعتقادی و مهدوی در سراسر ایران و جهان به آن توجه دارد و این در حالی است که به گفته‌ی سخنران این نشست، اسماعیل شفیعی سروستانی، رجعت، از مسائل محوری اعتقادی شیعیان است که مغفول مانده است.

 

سردبیر ماهنامه موعود، ضمن ضروری دانستن این مباحث برای تمامی مسلمانان شیعه در شرایط امروز،  ناآگاهی در این باره را نقصی بزرگ خواند و هشدار داد: چنین کسی در وقت مواجهه با شرائط سخت قبل از ظهور کبرای امام زمان(ع) تبعات ناآگاهی خود را خواهد دید.

 

سروستانی بررسی مسئله رجعت را پس از موضوعات «معرفت امام»، «یاران و یاری دهندگان اهل بیت» و «ملک عظیم خداوندی» ضروری دانست؛ خصوصاً آنکه از این موضوع مهم در جامعه شیعیان غفلت ورزیده شده است.

 

وی هشدار داد: موضوع رجعت به رغم آنکه از مسلّمات اعتقادات و از ضروریات شیعه است، به نحو شگفت آوری مغفول مانده است.

 

سروستانی در بیان علت این غفلت گفت: شیطان رجیم عامل اصلی در پرده رفتن این موضوع مهم است. رجعت یک راهرو برای رسیدن به واقعه ظهور کبرای امام زمان (ع) است. اهمیتی که مطلب رجعت پیدا می کند از آنجا ناشی می شود که یک مسلمان مومن و شیعه می بایست زندگی و بودن خود را در عرصه زمین بر این چند مدار استوار کند؛

 

1. زندگی کند به نحوی که بتواند واقعه شریف ظهور را درک کند و در زمره یاری دهندگان آن حضرت باشد. و اگر انسان مومنی نخواهد در مسیر اهل ولایت زندگی کند و این مسیر را انتخاب نکند به خطا رفته است. چنانچه در دعای عهد مومن هر روز عهد خودش را با مولایش تجدید می کند.

2. مومن می داند که ممکن است بمیرد و توفیق حضور پیدا نکند؛ پس رجعت و بازگشت به دنیا را از خداوند بخواهد .

 

این نگاه در مومن رفتاری محتاطانه ایجاد می کند تا همیشه مراقب اعمال و رفتارش باشد تا اگر زنده ماند یا از دنیا رفت، با امام (ع) باقی بماند.»

 

رجعت چیست؟

شفیعی سروستانی با بیان معنا و ارائه تعریف رجعت، آن را بازگشت مردگان پیش از قیامت و در هنگامه‌ی ظهور کبرای امام زمان(ع) خواند و به نقل شیخ مفید توضیح داد:«خداوند گروهی از اموات را به همان صورتی که در گذشته بودند، به دنیا بازمی گرداند و گروهی را عزیز و گروهی دیگر را ذلیل می‌کند و اهل حق را بر اهل باطل غلبه و نصرت داده و مظلومان را بر ظالمان و ستمگران غلبه می‌دهد. این واقعه هنگام ظهور مهدی آل‌محمّد(ص) رخ خواهد داد.»

 

محقّق و پژوهشگر حوزه مهدویت تاکید کرد: تمامی اقوام حتّی سرخپوستان هم به نحوی به رجعت اعتقاد دارند غیر از جماعتی از اهل سنت که این موضوع را انکار می کنند.

 

سروستانی سپس با بیان مستندات قرآنی رجعت، آیات قرآن درباره رجعت را به سه دسته تقسیم کرده و مصادیق هر کدام را شرح داد:

الف) آیاتی که به طور کلّی به قدرت مطلق خداوند متعال اشاره می‌کنند؛

ب) آیاتی که به طور کلّی درباره رجعت و بازگشت گروهی از مردم پیش از قیامت سخن می‌گویند؛

ج) آیاتی که به واقعة رجعت در اقوام گذشته اشاره دارد.

 

رجعت، آشنای تمامی اقوام

این نویسنده مهدوی پس از طرح موضوع رجعت، به شرح مفصّل روایاتی پرداختند که به رجعت در اقوام گذشته اشاره می کرد. در ادامه عناوین برخی از آنها را می آوریم:

الف) رجعت چهار پرنده به دست حضرت براهیم(ع)؛

ب) رجعت در قوم موسی نبی(ع):

- داستان دم گاو زردی که مردی را زنده کرد؛ (بقره: 67- 73)

- ماجرای زنده شدن کسانی که خواهان دیدن خداوند بودند؛ (اعراف: 155)

- زنده شدن عزیر نبی(ع) بعد از صد سال؛ (بقره: 259)

 

ج) رجعت در قوم حضرت عیسی(ع)

- معجزه حضرت عیسی(ع)، زنده کردن مردگان بود. (آل عمران: 49)

- زنده کردن سام بن نوح(ع) پس از 4000 سال

-  زنده کردن عاذر، دوست حضرت عیسی(ع) به دست ایشان

 

د) رجعت در دیگر اقوام

- زنده شدن اصحاب کهف پس از 309 سال (کهف: 9- 14)

- زنده شدن ذوالقرنین (تفاسیر ذیل آیات 83- 84 سورة کهف)

- بازگشت فرزندان وفات یافتة ایّوب نبی(ع) به ایشان (انبیاء: 84)

 

 هـ) رجعت در تاریخ اسلام

- زنده شدن دسته جمعی اجداد مشرکان مکّه به درخواست جبّانه و به فرمان امیرمؤمنان علی(ع)؛

- زنده شدن پیرزنی که وصیّتش را می‌خواست به امام حسین(ع) بگوید؛

- زنده شدن فرزند یکی از انصار به دست مادر او (غیرمعصوم).

 

چه کسانی رجعت می‌کنند؟

بخش شیرین و مفصّل این نشست به شرح چرایی و نحوة بازگشت انبیاء و اوصیای دین(علیهم السلام) اختصاص یافت. در این بخش، استاد سروستانی با دسته بندی رجعت‌کنندگان، به بیان استنادات روایی و عقلی بازگشت هر کدام از آنها پرداختند. ایشان در پاسخ به سؤال «چه کسانی رجعت می‌کنند؟» دو دسته را از رجعت‌کنندگان دانستند:

1. مؤمنان محض که از میان آنها تمامی پیامبران و تمامی ائمّه معصوم(ع) به طور شاخص در روایات بازگشت آنان ترسیم شده است.

2. کافران محض از جمله غاصبان خلافت اهل بیت(ع) و قاتلان و جنایتکارانی که پیامبران الهی(ع) و اوصیای ایشان را به قتل رساندند و شکنجه کردند.

 

استاد سروستانی، «امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب(ع)» و «حضرت اباعبدالله الحسین(ع)» را از شاخص‌ترین کسانی دانستند که با مأموریت‌های ویژه به دنیا بازمی‌گردند و جهان به دست پر قدرت آن حضرات، نورانی و پاک از هرگونه دشمن خداوند می‌گردد.

 

رجعت، ابزاری برای هدایت شیعیان آل محمّد (ص)

 شفیعی سروستانی، پس از تاکید بر اینکه مؤمنان صالح نیز در میان رجعت کنندگان خواهند بود، روایات متعددی را در این زمینه بیان کرد: از جمله روایتی از حضرت صادق آل رسول(ص) که در آن فرمودند: «از پشت شهر کوفه، بیست و هفت مرد همراه حضرت قائم (عج) بیرون می آیند. پانزده تن آنان از قوم حضرت موسى هستند که «به حق هدایت کنند و به آن دادگرى نمایند و هفت تن آنان اصحاب کهف هستند و (دیگران) یوشع‏ بن‏ نون‏، سلمان فارسى، ابو دجانه انصارى، مقداد و مالک اشتر هستند. پس اینها یاران و فرماندهان او هستند.»

 

وی در ادامه تاکید کرد: اگر مباحث مهدوی به درستی برای مردم تعریف گردد، نیازمند ابزار زور و اجبار در هدایت آنان به راه راست نمی شود. در چنین صورتی است که فرد باور می کند که می بایست برای یاری امام زمان (عج) زندگی کند. چنین امیدی وقتی در قلب جوانان کاشته شود که نیاز نیست زندگی پیامبران و اهل بیت را در انیمیشن  های تلویزیون ببنند. بلکه می توانند در کنار آنها زندگی کنند و در سایه امن حکومت کریمه ادامه مسیر دهند. چنین چیزی شدنی است و روزنه و بارقه امید است برای کسانی که می خواهند بر طریق اهل ولایت زندگی کنند.

 

وی افزود: «راه باز است باید صمیمانه آن را به جوانان نشان بدهیم که با شوق و ذوق خود را آماده کنند؛ نه آنکه آنقدر سخت نشانش دهیم که گمان کنند از پس دینداری برنمی آیند  و باید رهایش کنند. ما دینداری و دین را به خاطر آبادی دنیای خودمان برای جوانان سخت می کنیم. این در حالی است که تمام اهل بیت به رئوف بودن معروفند و در راس آنها خداوند تمامی سوره های قرآن را با بلندای نام رحمن رحیم آغاز کرده است.»

 

نشست‌های فرهنگ مهدوی از سوی مؤسسه موعود، آخرین پنجشنبه هر ماه شمسی برگزار می‌شود و در کنار این نشست، نمایشگاهی از آثار و محصولات موعود(عج) برقرار است. از همگی علاقه مندان دعوت می‌شود که در این نشست‌ها که نیاز به ثبت نام ندارد، شرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.